lC‘,TQ\f—O\@, kU—(f ~

S T

Tribunal pénal international pour le Rwanda

UNITED NATIONS
NATHINS UNIES

TRIAL CHAMBER II1

Case No. ICTR-98-44-T

ENGLISH
Original: FRENCH
Before: Judge Dennis C. M. Byron, Presiding
Judge G. Gustave Kam .
Judge Vagn Joensen ¢
[ 1
Registrar: Adama Dieng -
Date filed: 21 May 2010
THE PROSECUTOR
V.
EDOUARD KAREMERA

MOTION BY EDOUARD KAREMERA
SEEKING DISCLOSURE OF RECORDINGS OF RADIO MUHABURA
PROGRAMMES FOR THE PERIOD 1 JANUARY TO 31 JULY 1994
Article 28 of the Statute, as well as Rules 66, 68 and 73 of the Rules)

Counsel for the Accused: Prosecutor:

Dior Diagne Don Webster

Moussa Félix Sow Ballah-Conteh
Takeh Sendze

Jean-Baptiste Nsanzimfura

Counsel for the Co-Accused:
Peter Robinson and Patrick Nimy Mayidika Ngimbi
Chantal Hounkpatin and Frédéric Weyl

DIII10-0172 (E)

[ Translation certified by LSS, ICTR |




The prosecutor ¢. Edouard Karemera, Case No. [CTR-98-44.T 21 May 2010

L INTRODUCTION 9 %q 3 (

1. On 12 January 2010, the Counsel for Edouard Karemera sent a letter to Mr Don Webster,
Prosecution Counsel, requesting him to disclose the following documents relating to Radio
Muhabura programmes, pursuant to Rules 66 and 68 of the Rules:

- The 4 CD-ROMS referred to by Prosecution Witnesses, Alison Des Forges

and Kaiser Razvi, on 25 September 2002 in the Media case.'

- TH N0021473-4: handwritten summaries of radio Muhabura programmes.

- 19920702 Radio Muhabura, 2000 GMT, 2 Jul 1992; BBC SWB, 7 July
1992,

- 19920818 Radio Muhabura, BBC SWB, GerPrul997, p.198.

- 19930130 Radioc Muhabura, 0030 GMT, 30 Jan 1993; BBC SWB,
2 February 1993,

- 19930211 Radio Muhabura, 1715 GMT, 11 Feb 1993; BBC SWB,
13 February 1993,

- 19930725 Radio Muhabura BBC SWB; USC.edu/1.6 min/ Art.
No. 337.

- 19930903 Radio Muhabura, BBC SWB, GerPrul997, p.236, note 5.

- 19931014 Radio Muhabura, 0415 GMT, 14 October 1993, FBIS AFR;
UNB.

- 19931014 Radio Muhabura, 14 October 1993, 0415 GMT; FBIS-AFR;
RIKORT1997.

- 19931119 Radio Muhabura, 1815 GMT, 19 November 1993, FBIS AFR;
UNB.

- 19931119 Radio Muhabura, 19 November 1993, 1815 GMT; FBIS-AFR;
RIKORT1997.

- 19940129 Radio Muhabura, BBC SWB, GerPrul997/UNHCR,
p.247, note 22.

- 19940222 Radio Muhabura, BBC SWB, GerPrul 997, p.250, note 27.

- 19940223 Radio Muhabura, BBC SWB, GerPrul997, p.250, note 28.

- 19940223 Radio Muhabura, 23 February 1994, 1990 GMT, FBIS-AFR;
RIKORT1997.

- 19940223 Radio Muhabura, 1930 GMT, 23 February 1994, FBIS AFR;
UNB.

- 19940328 Radio Muhabura, BBC SWB, GerPrul 997, p.252, note 30.

- 19940407 Radio Muhabura, pm “on the night”; Melvern (2004): p.161.

- 19940408 Radio Muhabura, 8 April 1994, EdoKar2007 (ICTR?).

- 19940409 Radio Muhabura, 11 April 1994, BBC SWB, AL/1968 A/4;
HRW/FIDH.

! Following their testimonies, the Prosecutor was obliged to admit, on 25 September 2002, that he was in possession
of 27.755 pages of documents and 14 rolls of microfiche given to him recently by the “US Deputy Crimes
Ambassador Richard Prosper” in Arusha.

DII10-0172 (E) 2

| Translation certified by LSS, ICTR |




The prosecutor ¢. Edouard Karemera, Case No. ICTR-98-44-T 21 May 2010

525930

- 19940411 Radio Muhabura, 13 April 1994, BBC SWB, AL/1970 A/5;
HRW/FIDH.

- 19940413 Radio Muhabura, 13 April 1994, 1100 GMT; FBIS-AFR-94-
072, AJKup2001.

- 19940413 Radio Muhabura, 13 April 1994, 1645 GMT; FBIS-AFR-94-
072, AUKup2001.

- 19940414 Radio Muhabura, 14 April 1994, 1045 GMT, FBIS-AFR-9%4-
073; AlJKup2001.

- 19940416 Radio Muhabura, 16 April 1994, 1815 GMT; BBC SWB,
AJKup2001.

- 19940416 Radio Muhabura, 16 April 1994, 1815 GMT,; I'BIS-AFR-94-
074, AlTKup2001.

- 19940417 Radio Muhabura, 17 April 1994, 1815 GMT, FBIS-AFR-94-
075, AlJKup2001, p.31.

- 19940417 Radio Muhabura, 19 April 1994, 1900 GMT,; FBIS-AFR-94-
075, JARCOH, p.140.

- 19940418 Radio Muhabura, 18 April 1994, 1900 GMT, FBIS-AFR-94-
076, AlJKup2001.

- 19940419 Radio Muhabura, 20 April 1994, 1815 GMT; FBIS-AFR-94-
076, AlJKup2001.

- 19940421 Radio Muhabura, 21 April 1994, BBC SWB, AL/1980 A/2;
HRW/FIDH.

- 19940425 Radio Muhabura, 25 April 1994, BBC SWB, AL/1980 A/3;
HRW/FIDH.

- 19940430 Radio Muhabura, 1040 GMT, 30 April 1993, FBIS AFR; UNB.
- 19940430 Radio Muhabura, 30 April 1994, 1040 GMT, FBIS-AFR;
RIKORT1997.

- 19940505 Radio Muhabura, BBC SWB, GerPrul997, p.313.

- 19940511 Radio Muhabura 11 May 1994, MINUAR notes; HRW/FIDH.

- 19940515 Radio Muhabura, BBC SWB, GerPrul997, p.313.

- 19940518 Radio Muhabura, 18 May 1994, FBIS AFR 94-096;

HRW/FIDH.
- 19940519 Radioc Muhabura, 19 May 1994, FBIS AFR 94-097;
HRW/FIDH.
- 19940524 Radio Muhabura,24 May 1994, FBIS-AFR 94-100;,
HRW/FIDH.

- 19940603 Radio Muhabura, BBC SWB, GerPrul997, p.314.
19940616 Radio Muhabura, BBC SWB, GerPrul997, p.326, note 121.
19940624 Radio Muhabura, FBIS-AFR-94, p.4.

19940625 Radic Muhabura, BBC SWB, GerPrul997, p.346, note 19.

2. In response, on 16 February 2010, the Prosecutor disclosed to Counsel for Edouard
Karemera a CD) containing information clearly hand-picked and not corresponding at all to what
had been requested, that is close to 240 documents

DIII0-0172 (E) 3

| Translation certified by LSS, ICTR |




v

The prosecutor ¢. Edovard Karemera, Case No. {CTR-98-44-T 21 May 2010

S5F 2

3. In fact, the said CD does not contain the key programmes from January to July 1994. Out
of the 240 documents on the CD, not a single one corresponds to what was requested. It should
be recalled that the Defence had asked for the programmes and not their summaries. Of these
summaries, only 11 corresponded to the documents requested. The persons who made the
summaries are also not stated. Whereas transcriptions of programmes generally disclosed by the
Prosecutor to the Defence are signed by their authors and information is provided on the nature
and quality of the original documents, audio or video tapes that have been so transcribed.
Furthermore, these are summaries of radio programmes of Muhabura, as well as other stations
like Radio Rwanda.

4. The Defence for Edouard Karemera has produced in Annex I of this motion, a synoptic
table of documents provided by the Prosecutor on the CD. The Prosecutor chose to give only
radio broadcasts of the spoken news and not in the original language which was generally
Kinyarwanda. The Prosecutor is carrying on with his deliberate choice not to disclose by
providing the same documents several times, under different identification numbers and in
different folders. Many of the documents contained in the CD cannot be used. Where they are
not partially or totally redacted, they are not identifiable. Clearly, the Prosecutor does not want
the Trial Chamber to be aware of the hatred and slogans disseminated by the RPF which had
huge repercussions on the “genocide”. Furthermore, in a letter dated 2 February 1994, the
American Ambassador, Rawson, clearly acknowledged that if the RPF wanted to cohabit, 1t
should have required its radio station, Muhabura, to change its rhetoric against the MRND and
against President Habyarimana.?

5. By refusing to make the disclosures, the Prosecutor is engaged in selective information
disclosure and is thus violating the Rules of Evidence and Procedure (Rule 68).

6. It is no secret that during the period covered by the jurisdiction of the Tribunal, besides
Radio Rwanda which was the official media, two other private radio stations were broadcasting
conflicting information on the events in Rwanda: Radio Muhabura and Radio RTLM. There is
no objective reason why the Prosecutor would be interested in the programmes of Radio Rwanda
and Radio RTLM while totally ignoring those of the RPF Radio Muhabura.

7. Apart from the impressive pile of written or audio documents related to Radio Rwanda
and Radio RTLM® programmes, the Prosecutor nevertheless disclosed some carefully selected
documents which, in spite of the careful selection, confirm the existence of Radio Muhabura and
provide information on the contents of its programmes.

8. Several Prosecution and Defence witnesses talked about the broadcasts over Radio
Muhabura. The most directly concerned of these witnesses are the former special representative
of the United Nations Secretary-General in Rwanda, Mr Booh Booh, heard on 16 and 17

? Telegram of 2 February 1994, declassified on 14 April 2000.
*The Prosecution in the Karemera et al. case drew extensively from these documents, the Defence as well.

DII110-0172 (E) 4

[ Translation certified by LSS, ICTR |




The prosecutor c. Edouard Karemera, Case No. ICTR-98-44-T 21 May 2010
5249 2%
February 2010, and the former director of the Rwandan News Agency, Mr Ferdinand Nahimana,
heard on 21 and 22 April 2010.

Jacques Roger Booh Booh expressed himself in the following words:
“Now, as for Radio Muhabura, Radio Muhabura was a war radio station.
And we need to understand that. Because the -- the language used was not
always language that would be soft neither on UNAMIR nor on the other
side, namely, all those who belonged to the MRND and what have you. So
Radio Muhabura, at the time of the crisis, distinguished itself in the rather
strong language it used at that time.

And it is not for me here to repeat all what has been said about that
radio station. I can simply refer you to the (ranscripts of the Belgian
parliamentary commission on Radio Muhabura. My concern, therefore,
and my thoughts in that matter were clearly recorded by a number of
Belgian authorities. And there were other witnesses as well who testified
on that radio station.

So these rwo radio stations could have been referred to as war of -- or --
or combat radio stations, One of them being more violent and virulent in
its language while the other was more tactful. In any event, those who
have analysed the issues do recognise that whatever was broadcast over
Radio Muhabura needed to be scrutinised carefully.

Now, let me tell you too that we had a unit at UNAMIR which listened to
broadcasts from all radio stations in the region, particularly state

radio stations in Rwanda at the time. I also had opportunity to read the
transcripts of some of the broadcasts over those radio stations.

Now, because you are interested in this matter, I would like to encourage
you to contact the services of the United Nations, p5 (to be removed?)
which I believe hold all the documents, all UNAMIR documents, in their
archives.”

Ferdinand Nahimana, for his part, complained that the Prosecutor had
made him suffer the same fate by denying him access to the said
recordings of Radio Muhabura broadcasts.

9. It would be useful to recall that Radio Muhabura was a war radio station whose mission
was notably” to:

1 Court transcript of 17 February 2010, p. 4, line 19, in the case ICTR 98-44-T, The Prosecutor v. Edouard
Karemera ef al.
* Exhibit P 274, p.109.

DIIL10-0172 (E) 5

| Translation certified by LSS, ICTR |




¥

The prosecutor c. Edouard Karemera, Case No. ICTR-98-44-T 21 May 2010

S3921

& Carry out an information and disinformation campaign to fight the
regime of President Habyarimana and his party, the MRND;

& Destabilize the administration by publishing lies, slander and
sowing discord in order to create anarchy in the country;

& Fuel divisions between the Hutu of the North (the Kiga) and the
Hutu of the South (the Nduga);

& Demoralize the Rwandan armed forces;

& Convince and encourage the Tutsi within the country to support the

RPF and enroll in large numbers within their ranks.

10.  The task was brilliantly executed by Radio Muhabura up until the victory of the RPF. As
if by chance, from 17 July 1994, Radio Muhabura stopped broadcasting on its usual frequencies,
since the RPF from that moment on used Radio Rwanda frequencies for its victory propaganda.

11.  The political and military propaganda of the RPF broadcast over Radio Muhabura was
closely linked to the activities of the clandestine brigades and other RPF infiltrators who were
spread all over the country. Exhibit P 274, already mentioned, clearly demonstrates this fact.®
Edouard Karemera is of the view that all the digital, sound or written documents related to Radio
Muhabura broadcasts are relevant te his case and intends to use them for his defence. The
interests of justice and the fairness of the proceedings are predicated on his being able to use
these documents.

12. Since the Prosecution has refused to disclose these documents, Edovard Karemera has
brought this motion to respectfully request the Chamber, to order the Prosecutor to disclose_the
said digital, sound, and written documents containing Radio Muhabura broadcasts for the period
of 1 January to 31 July 1994. He intends to garner some points from the said documents in order
to clarify and reinforce the admissions made by Prosecution Witnesses AMM, AMN, AMO and
Alison Des Forges acknowledging the resistance’ organized in Bisesero by military leaders
whose bravery was recognized by President Pasteur Bizimungu when he decorated them with the
highest national distinction on 7 April 1998.

13.  That is the only solution that can further ensure the debate on this key issue that the
Prosecutor is trying to avoid: “the role of the war and the responsibility of the aggressor in the
Rwandan tragedy™. Without such a debate, the Trial Chamber will not be enlightened enough to
deliberate with full knowledge of the facts on the allegations leveled against the Accused in
paragraphs 60, 61, 64-3 and 65 of the Indictment.

¢ Read Chap. 5 of the book already mentioned by the Accused, tendered into evidence by the Prosecutor
{Exhibit P 274).

7 Ihid., p.136 and 137.

¥ Ibid., p. 10,

DINI10-0172 (E) 6

| Translation certified by LSS, ICTR |




The prosecutor c. Edouard Karemera, Case No. ICTR-98-44-T 21 May 2010

52726

2.1. There is unquestionable proof of the existence of Radio Muhabura.

1L THE FACTS

14.  According to Emmanue! Mugonga®, then director of the RPF information department,
Radio Muhabura was set up in March 1991, The founders gave it the same name as the
newspaper “Muhabura”, which at the time was published in Bujumbura and served as a
mobilization organ of the RPF."

15.  Testifying in his trial, Ferdinand Nahimana, the former director of the Rwandan News
Agency and a founding member of Radio RTLM, asserted without being challenged by the
Prosecutor that: “[Jt was in reaction to the RPF propaganda through radio Muhabura, that
RTLM was set up. If the RPF had not created its own radio station and started broadcasting
propaganda blaming the government for the war, the RTLM no doubt will not have been
created’ ]’ Further down, there is this clarification: “[The participants at the meeting’’
expressed their concern that the Inyenzi had, not only their Radio Muhabura, but had infiltrated
them and their accomplices, Radio Rwanda. It was realized that all the shareholders were
speaking the same language: that this Radio and Television station (RTLM) be a symbol of
solidarity for the Hutu.'”]”

16.  Witness “TAP-007" interviewed by the Spanish Judge, Fernando Andreu Merelles,'*
testified that: “The diplomatic and media strategy adopted was to infiltrate foreign diplomatic
missions accredited to Kigali in order to filter the misinformation previously designed by the
FPR/APR political strategists{...] set up a radio broadcasting station which will be used to
spread the ideology of the political military movement of APR/RPF, demonizing the regime of
Habyarimana and his party the MRND, to break up unity by exarcerbating hatred against Hutus,
hatred among the regions and between the political parties [...]. This radio station was called
“Radio Muhabura’ and was managed by a Tutsi extremisti, Commanding Officer Shabani Ruta,
later known as Major Rutayisire Wilson. As a reaction, another radio station was set up
controlled by Hutu extremists “RTLMOOAQ™ (A Thousand Hills Radio and Television which was
created o counteract Rudio Muhabura and to promote ethnic hatred towards the Tutsi
population. 15

* Statement made on 22 July 1994 to the French journalist Jean Chatain from the newspaper “L'Humanité”,

" Anicet Karege, “Les Médias rwandais toujours au service du pouvoir” [The Rwandan Media still serving Power]-
Translator’s rendition.

" Para. 459 in the Judgement of 3 December 2003 against F. Nahimana, in ICTR-99-52-T.

2 Constituent General Assembly of the RTLM, SA, held on 11 July 1993 at Hotel Amahoro.

" Para, 931 of the Judgement of 3 December 2003 against F. Nahimana, in JCTR-99-52-T.

" National Court for the Administration of Justice of the Spanish Kingdom. “4ACTE?. International warrant of arrest
written and signed in Madrid on 6 February 2008, by Judge Fernando Andreu Merelies.

"* Witness TAP-007 interviewed by the Spanish judge is a former Rwandan Hutu soldier, dismissed from the armed

forces, who for long lived in exile, in Jinja, in Uganda from where he joined the RPF, alongside his former comrades
in the FAR, Kanyarengwe, Lizinde and Biseruka.

DIIT10-0172 (E) 7

[ Translation certified by LSS, ICTR |




The prosecutor ¢. Edouard Karemera, Case No. ICTR-98-44-T 21 May 2010

52925

17.  After the RPF wvictory in July 1994! Commander Shabani Ruta, Director of Radio
Muhabura, abandoned his borrowed names and took on his real identity. In the process, he was
promoted Director of the Rwandan News Agency, a post he occupied for many years under his
real name and title “Major Wilson Rutayisire”.

18. The archives of the “BBC Monitoring Service” in Nairobi have documents showing that
this service captured for the first time “Radio Muhabura™ on the evening of 2 July 1992 on
frequency 6.400 kHz. Subsequently, radio Muhabura programmes, identified by the signature
tune “the Voice that repatriates, the Voice of RPF-Inkotanyi” were captured every day on
frequency 6 275 kHz between 04H 00 and 05H 30 GMT and between 10 H 00 and 11H 35 GMT,
as well as on frequency 6 285 kHz between 17H 15 and 20 H 05 GMT. Radio Muhabura
programmes always started with the following announcement: “This is Radio Muhabura. Radio
Muhabura, the voice that repatriates. The voice of RPF—Inkotanyi.M” Broadcasts were in
English, Kinyarwanda, French and Swabhili.

19. Various reliable sources”, within or close to the RPF, have indicated that upon its
creation, Radio Muhabura broadcast from the South of Uganda and covered the North of
Rwanda but could not yet be received in some parts of the South of the country. However, Radio
Muhabura quite quickly capitalized on good relations with the Tutsi president of Burundi, Pierre
Buyoya, to set up a transmitter in the suburbs of Bujumbura and improve coverage of the South
of Rwanda. It thus killed two birds with one stone. The reception of its broadcasts was
thenceforth a lot better in the South of the country where President Habyarimana’s regime was
facing strong opposition, fueled by the regionalism that was now worsened by the broadcasts, to
which some factions of opposition parties within the country contributed actively to implement
the agreement with the RPF, following the meeting of 29 May to 3 June 1992 in Brussels.

2.2, Thanks to its ideological, ethnic and divisive propaganda, Radio Muhabura
was an efficient fighting tool for the RPF

20. Many authors have denounced the RPF’s divisive and false propaganda disseminated by
Radio Muhabura. Amongst them, the Minister of Planning, Augustin Ngirabatware: “[One of
the tools used to implement the RPF programme was Radio Muhabura, an FPR radio station
which started broadcasting since 1991. It preached war against the Habyarimana regime and,
subsequently, against any Hutu who dared to openly criticise the incompatibility between the
democracy heralded by the RPF and its war logic [....] Radio Muhabura contributed to worsen
the ethnic hatred in Rwanda. While inviting the young Tutsi to join the RPF in Uganda, it did
everything possible to divide the Rwandan population in general and the Rwandan army in
particular, along regional and ethnic lines'®}]”

' BBC Summary of World Broadcasts. “Rwandan Rebel Radio heard”. The Monitoring Report, 7 July 1992,

' That was the case with Witness TAP-007 interviewed by the Spanish Judge Merelles, and the Rwandan-Swiss
polmcal analyst Nkiko Nsengimana, just to name these two,

* A. Ngirabatware : “Rwanda. Le Jaite du mensonge et de {'injustice” [Rwanda. Lies and Injustice at their Peak]-
Translator's rendition, Published by © Sources du Nil”, p. 462.

DII10-0172 (E) 8

 Translation certified by LSS, ICTR ]




The prosecutor c. Edounard Karemera, Case No. ICTR-98-44-T 21 May 2010

GET2L

21.  Professor Melchior Mbonimpa made the following statement: “[Concerning the history
of the Radio Télévision Milles Collines (RTLM), I have already expressed my opinion in my
book “La Pax Americana’. A lot of things have been said about this radio, and they always
come up in the media, especially during the celebration of the anniversaries of the April 1994
tragedy. But nothing is said about the opposite radio that did exactly the same job of intoxication
and propaganda: Radio Muhabura, owned by the RPF. There was competition between two
clearly ethnic and clearly warlike radio stations [ ....] And when the world is made to believe that
there was only one hate media house, RTLM, totally ignoring the existence of Radio Muhabura,
then we are falling into the trap of manipulation and lies.”’]”

22.  For his part, Father Serge Desouter, a Belgian missionary in Rwanda for more than 18
years, and still present in Rwanda during the events of April to July 1994, wrote: “| At some point
we had the impression that journalism was a profession for those who insult. Radio Muhabura
started broadcasting in 1991 and the RTLM radio at the end of 1993. The RPF mastered the art
of using the media to destabilize ils adversary. It is obvious that the RPF also destabilized
Rwanda*]”

23, And further down, the same writer added: “[The emergence of hate media, the radio and
print media, pamphlets distributed, marked the beginning of a time of violence. We often forget
that it was Radio MUHABURA that was created before radio RTLM. Long before RTLM came
into existence, radio MUHABURA had threatened, condemned and encouraged people to hate
those it considered fo be the “enemies” of Rwanda and called on young Tutsis to join the RPF in
Uganda. This radio station was under the management of a Tutsi then known as Commander
Shabani Ruta who later took the name Major Rutayisire Wilson. {...] The same radio station
congratulated Rwamatamu Commune in the Kibuye préfecture for sending many combatants to
the RPF ! It called on the other communes to do same! It appears perfectly obvious to consider
that the Hutu inhabitants of the communes being identified by Radio Muhabura as having
provided many recruits to the rebel army at war against the Rwandan nation had eloguent proof
that the Tutsi families living in the said communes were “accomplices” of the enemy RPF,
deepening the hatred and pushing them to commit the massacres of April to June 19942117

24.  In a report submitted to the ICTR in December 2002, the Rwandan-Swiss political
scientist Nkiko Nsengimana pointed out many facts, including the following™: “In their public
declaration of 8 January 1994 relating to the delay in the establishment of the transitional
institutions provided for in the Arusha Peace Accord, the civil society, represented by women's
organizations "“Pro-femmes Twese Hamwe”, human rights organizations “CLADHO” and

' http://www.abarundi.org/interviews/abarundi 291104 _interview mbonimpa.htm! .

* Serge Desouter. “Rwanda. Le procés du FPR. Mise au point historigue” [Rwanda. The RPF Trial. Historical
Analysis]-Translator's rendition, published by “L’Harmattan , p. 130.

?! Serge Desouter, Ibid. p. 166.

* Nsengimana Nkiko, Doctorate in Political Sciences: © QOuelgues éléments d'analyse politologique de I'hécatombe
rwandaise de 1994, Rapport d’expertise requis pour le Tribunal Pénal International sur le Rwanda dans |'affaire :
Le Procureur contre Jean de Dieu Kamuhanda, ICTR-99-544 " [A political analysis of the 1994 Rwandan
massacre. Expert Report requested by the International Criminal Tribunal for Rwanda in the case: The prosecuior v.
Jean de Diew Kamuhanda, ICTR-99-54A)-Translator 's rendition, Lausanne, December 2002,

DI10-0172 (E) 9

| Transiation certified by LSS, ICTR |




The prosecutor ¢. Edouard Karemera, Case No. ICTR-98-44-T 21 May 2010

53923

development NGOs “CCOAIB requested the RPF Radio Muhabura and Radio RTLM of the
presidential camp to stop broadcasting ethnic speeches. The group further condemned the
ongoing distribution of weapons [...] UNAMIR also had the capacity to jam the stations that
were broadcasting ethnic and war-inciting propaganda [...] especially radio RTLM and radio
Muhabura” (note 86, p. 36).

25.  The Dutch pastor, C.M. Overdulve, was a missionary of the Reformed Presbyterian
Church of Holland in Rwanda, between 1961 and 1971, and between 1982 and 1994. He wrote
an interesting book entitled “Rwanda, un peuple avec une histoire™™ [Rwanda, a People with a
history]. It contains the following eloquent testimony about Radio Muhabura and its
programmes: “[The RPF was thus engaged in an aggressive propaganda against the government
of Habyarimana and claimed to liberate the people from dictatorship. It sowed seeds of unrest
and discord among the population, thus stoking the fear of an RPF victory and dictatorship

(p. 38). [....] The Rwandan catastrophe clearly revealed the problem of power and the huge
influence of the media and disinformation, especially in a context where most of the listeners
were Uliterate, with no alternative means of verifying what they had learned. Each of the two
parties in the Rwandan conflict had their own radio station]” (p. 202).

26. The last writer to be mentioned, and certainly not the least credible, is the Special
Representative of the United Nations Secretary-General, Coordinator of the United Nations
Assistance Mission to Rwanda. The Cameroonian diplomat, Jacques Roger Booh Booh, made
many observations, including the following two: “[The RPF preferred the military option by
accumulatin yg heavy weapons and leaned more towards violence and killings rather than
negotiations”']” (p. 118). And a little further down, he clearly points out that, just like the
RTLM, Radio Muhabura propagated hate messages in the following terms: “[ talked about
RTLM hatred and wrongs. Buf on the opposite side, the Tutsi extremists had the RPF “'Radio
Muhabura"which was also not preaching national reconczlzatzon Jar from it. Their_ many hate
messages were recorded by a captain of the Ghanian contingent.””)”.

27.  The Representative of the Secretary General, Jacques Roger Booh Booh, was moreover a
victim of false propaganda spread by Radio Muhabura and he complained about it in his book in
the following words.: “[In its newscast of 7 April 1994, this extremist Tutsi radio station found
the main cause of the ills that had since plagued the Rwandan people. According to an interview
granted him by General Kagame in Kibungo [sic] Jacques Roger Booh Booh, the ideal
scapegoat, was accused of having delayed the putting in place of the transitional institutions. He
even accused me of being a close friend of Habyarimana and of other wrongs: participation in a
meeting fo form an illegal interim government, recognizing the CDR... This is all nonsense. This
is disinformation that only the RPF is capable of *°]”

» Overdulve C.M.: * Rwanda, un peuple avec une histoire ™ published in 2000, by * L’ Harmattan *

* Jacques Roger Booh Booh: “Le patron de Dallaire parle. Révélations sur les dérives d'un gerzera[ de 'ONU au
Rwanda. La faillite de Dallaire au Rwanda™ (2005), [Dallaire’s boss speaks. Revelations of a UN general’s wrongs
in Rwanda. Dallaire’s failure in Rwanda]-Translaror 's rendition, Published by “Duboiris”, p. 118.
> Ibid., p. 119.

% Ibid, pp. 119 and 120.

DIT10-0172 (E) 10

| Translation certified by LSS, ICTR |




The prosecutor ¢. Edouard Karemera, Case No. ICTR-98-44-T 21 May 2010

S22

28. As stated earlier, the Prosecutor himself hand-picked and disclosed to the Defence
documents which indeed confirm the existence of this RPF radio and provide information on the
contents of its programmes. For example, below are some of the documents declassified by the
American government or coming from UNAMIR:

i. Doc 32: Radio Muhabura 17H30 GMT 24 July 1992,

i, Doc 1: Letter from Ambassador Rawson of 2 February 1994;
ifi. Doc 23: Radio Muhabura 19 March 1994, Arusha Accords;
iv. Doc 22: Radio Muhabura 19H00 GMT 16 April 1994,

V. Doc 1: Letter of 3 May 1994 from Janean Mann to Madam Render;
Vi, Doc 17: Radio Muhabura 17H30 GMT 11 June 1994,
Vil Letter from Lt Nees to Commander KIBAT dated 7 March 1994;
Vi, MINADEEF telegram of 16 April 1994;
ix. Rumour on the assasination of General Ndindiliyimana, 22 April 1994;
X. Radio Muhabura: The Voice of RPF 29 April 1994;
xi. Doc 54: Strep of @ May 1994,
xif, JP Chrétien in the genocide Media: programmes of Radio Rwanda and
those of RTLM were sorted out by Radio Muhabura;
xiii. News from Radio Muhabura, the Voice of RPF 6 July 1994,

2.3. Radio Muhabura breadcasts were monitored by UNAMIR®” and the major western
embassies present in Kigali

29.  The special representative of the Secretary-General, Jacques Roger Booh Booh,
admitted and wrote: “| I talked about RTLM hatred and wrongs. But on the opposite side, the
Tutsi extremists had the RPF “Radic Muhabura which was also not preaching national
reconciliation, far from it. Their many hate_messages were recorded by a captain of the
Ghanaian contingent.”®” What better evidence should the Accused, Edovard Karemera, produce
to convince the Prosecutor of the existence of recordings of Radio Muhabura programmes and
the highly disastrous role that the programmes played in the Rwandan tragedy? Why would a
United Nations official, who was present on the theatre of operations, in April July 1994,
describe as he did Radio Muhabura programmes? Why does the Prosecutor not want to treat
Radio Muhabura and Radio RTLM the same? Why different standards? Why continue denying
the existence of the recordings whereas all evidence points to the fact that they were made and
are kept by the United Nations?

30. The Late Alison Des Forges, a reference expert who greatly contributed to
“substantiating” the Prosecution case, also openly admitted the role played by Radio Muhabura

¥ When he appeared as a Defence Witness for Joseph Nzirorera, on 16 February 2010, the Special Representative of
the Secretary-General, Roger Booh Booh, confirmed the position already recorded in his book published by

“ Duboiris .

* Jacques Roger Booh Booh: “Le patron de Dallaire parle. Révélations sur les dérives d'un général de I'ONU au
Rwanda. La faillite de Dallaire au Rwanda ” (2005), [Dallaire’s boss speaks. Revelations of a UN general’s wrongs
in Rwanda. Dallaire’s failure in Rwanda)-7ransiator s rendition [Published by “ Duboiris ™, p. 119.

DII10-0172 (E) i

| Translation certified by LSS, ICTR |




The prosecutor c. Edouard Karemera, Case No. ICTR-98-44-T 21 May 2010

in the Rwandan tragedy.” From the many references made in her famous book “Leave None to
tell the story”, it can be concluded that UNAMIR listened to radio stations broadcasting in
Rwanda during the tragic events of April to July 1994, and even long before this date. She
flooded us with references of Radio Rwanda and Radio RTLM programmes in her book, while

ignoring those of Radio Muhabura which, objectively, discredited her well known pro-RPF
position.

31.  But she was not vigilant enough. These three passages from her book which probably did
not catch her attention are the exception that confirms the rule: “On May 11, Radio Muhabura,
the voice of the RPF, still maintained that “the genocide is already finished. ™ |.....] At the end
of May, General Kagame said on Radio Muhabura 'Political party youth wingers who have been
Jforced to join the Interahamwe o save their lives should denounce them’ and come over fo the
RPF [ ] On May 16, Radio Muhabura reported that genocide victims had been seen ‘tied
with their hands behind their back and thrown into the River Nyabarongo' and stated that the
bodies going down the river were 'said to be decomposing and not fresh corpses.’ The broadcast
appeared indeed to explain away the presence of corpses in the river - surprising given that the
RPF had driven away the militia and government troops - and the fact that many of the corpses
were tied up, a practice usual for the RPF but rare for genocidal killers. "

32.  Rwandan services, particularly the Secretariat of the Political Bureau of the RPF and its
archives department, the Rwandan News Agency and the Ministry of Information certainly have
in their custody recordings of Radio Muhabura broadcasts, which recordings were made within
the scope of their activities at the time of the ¢vents, A Belgian delegation composed of Philippe
Mahoux, vice-president of the Belgian Parliamentary Commission of Inquiry on Rwanda, and
Stef Vandeginste, researcher at the Centre d'Etude de la Région des Grands Lacs d’Afrique
talked about this in his report presented to the Belgian Senate.*

33, While visiting Kigali, the Belgian parliamentary delegation composed of Philippe
Mahoux and Stef Vandeginste was authorized to visit, on 23 August 1997, the archives
comprising recordings of broadcasts made by Radioc Rwanda, RTLM and Radio Muhabura. The
delegation made the following observation: “though the broadcasts were not systematically
recorded, the recordings started in 1993 and the latest available ones are dated 19 June 1994,
covering the crucial period of the genocide.™?

34.  All Western embassies present in Kigali had services assigned to listen to and record
programmes broadcast by radio stations operating in the country, and made analyses for their
respective governments,

% See her deposition in the Media case (ICTR-99-52-T).

*Y HRW/FIDH: “Leave None to Telt the story (7999 Published by “Karthala”, p. 812.
T tdem.

2 Ibid., p. 841.

* Belgian Senate. Legislative document No. 1-611/9.

* tdem.

DII110-0172 (E) 12

| Translation certified by LSS, ICTR |




The prosecutor ¢. Edouard Karemera, Case No. {CTR-98-44-T 21 May 2010

52349720

35.  The Prosecutor cannot be credible when he affords to exhibit recordings of Radio
Rwanda and Radio RTLM programmes obtained from these different sources, but claims he is
not in possession of recordings of programmes broadcast over Radic Muhabura, with the
exception of communiqués and some selected extracts from the newscasts. Why the double
standards for an identical situation?

36. It has already been established that early in the evening of 2 July 1992, the “British
Broadcasting Corporation Monitoring Service” captured and recorded Radio Muhabura, for
the first time, on frequency 6 400 kHz. And as evidenced by the few references revisited in
paragraphs 37 to 39 below, this monitoring continued in April and May 1994, in particular.

37. We were able to find four specific references at the BBC Monitoring Service (BBCM)3 >
of the BBC World Service of the very respectable British Broadcasting Corporation (BBC),
whose African offices are located in Nairobi, Kenya, as for the radio station of the RPF rebels,
drawn from the book of HRW/FIH, “Leave none to tell the story”, under the supervision of Des
Forges:

@ 19940409: Radio Muhabura, BBC SWB, AL/1968 A/4, 11 April 1994,
& 19940411: Radio Muhabura, BBC SWB, AL/1970 A/5, 13 April 1994,
@ 19940421: Radio Muhabura, BBC SWB, AL/1980 A/2, 21 Apnl 1994,

& 19940425: Radio Muhabura, BBC SWB, AL/1980 A/3, 25 April 1994,

38. Hereunder are some more references taken from Gérard Prunier’s book entitled
“Rwanda: le genocide ”*° [Rwanda: the genocide]:

& 19920818 Radio Muhabura, BBC SWB, GerPrul 997
= 19930902 Radio Muhabura, BBC SWB, GerPrul997
T 19940129 Radio Muhabura, BBC SWB, GerPrul997
& 19940222 Radio Muhabura, BBC SWB, GerPrul997
& 19940223 Radio Muhabura, BBC SWB, GerPrul997
& 19940328 Radio Muhabura, BBC SWB, GerPrul 997
& 19940505 Radio Muhabura, BBC SWB, GerPrul997

& 19940515 Radio Muhabura, BBC SWB, GerPrul997

¥ BBC Monitoring: Caversham Park, Reading RG4 8TZ, UK. Marian-Martin{@mon.bbe.co.uk [September 1993 —
March 2001].
% Gérard Prunier “Rwanda: le génocide” [Rwanda: the genocide], published by “Dagoring” in 1997,

DII10-0172 (E) 13

| Translation certified by LSS, ICTR |




The prosecutor ¢. Edouard Karemera, Case No. ICTR-98-44-T 21 May 2010
& 19940603 Radio Muhabura, BBC SWB, GerPrul997
& 19940616 Radio Muhabura, BBC SWB, GerPrul997

& 19940625 Radio Muhabura, BBC SWB, GerPrul997.

39. FBIS/AFR (Foreign Broadcast Information Service) is a United States government
service that collects and transcribes information recorded from radio broadcasts and the print
media. The Foreign Broadcast Information Service is the American equivalent of the British
Broadcasting Corporation Monitoring Service. Based in Abidjan (Abidjan IV), the African
service (AFR) of FBIS provides daily updates on African events, including events in Rwanda. In
the book Leave None to Tell the Story the following references on Radio Muhabura are
mentioned:

& 19940518 FBIS AFR 94-096, 18 May 1994, Radio Muhabura;

< 19940518 FBIS AFR 94-096, 18 May 1994, Radio Muhabura;

8

19940519 FBIS AFR 94-097, 19 May 1994, Radio Muhabura;

= 19940524 FBIS AFR 94-100, 24 May 1994, Radio Muhabura.

40. Major Rick Orth, Military Attaché at the United States Embassy in Kigali, has published
four Radio Muhabura references that are available in the library of the University of New
Brunswick in Canada:

& 19931119 (Clandestine) Radio Muhabura, 19 November
1993, 1815 GMT,; FBIS-AFR ABIJAN IV; RIKORT1997;

& 19931014 (Clandestine) Radio Muhabura, 14 Qctober 1993, 0415
GMT; FBIS-AFR ABIJAN IV; RIKORT1997;

& 19940223 (Clandestine) Radio Muhabura, 23 February 1994, 1990
[sic] GMT; FBIS-AFR ABIJAN [V; RIKORT1997,

& 19940430 (Clandestine) Radio Muhabura, 30 April 1994, 1040
GMT; FBIS-AFR ABIJAN IV; RIKORT1997.

41. These references are tendered to demonstrate that Edouard Karemera’s Defence is not
speculating in its queries to the Prosecution about recordings of Radio Muhabura programmes.
These references relate to extracts selected by authors, based on their own aims. Unfortunately,
they do not address the concerns of Edouard Karemera’s Defence. Moreover, they merely

DIIN0-0172 (E) 14

| Translation certified by LSS, ICTR |




The prosecutor ¢. Edouard Karemera, Case No. ICTR-98-44-T 2] May 2010

SAU R

scratch the surface, given that Radio Muhabura broadcasted everyday, for several years from
March 1991 until the period spanning April to July 1994, which is specifically relevant to the
Defence.

42.  To circumvent the difficulty, the Prosecutor disclosed to the Defence a CD containing
only remnants of passages from which all materials relevant to the Defence case had been
expunged. In so doing, he has no more than cleverly shirked his obligation to disclose
exculpatory and incriminating material and to enable the Accused to access all the documents
relevant to his case. In fact, the issue is not whether the Defence exercised diligence to access the
documents with its own resources. The real issue is: “What can the Defence do, given the nature
of the documents sought and the special status of the entities in whose custody they are”?

43. The information given in the previous paragraphs demonstrates that the Defence has left
no stone unturned to find the sought material and locate the entities where they are likely to be
found. These documents exist, without a doubt, and it is highly probable that the Prosecution has
had access to them, as we will try to demonstrate hereunder in section 2.4,

2.4. Substantial evidence shows that the Prosecutor is in possession of recordings
of Radio Muhabura and adamantly refuses to disclose them to Karemera

44, When she appeared as expert witness for the Prosecution in the trial referred to as the
Media case (Case No. ICTR-99-52-T), Alison Des Forges was subjected to such a thorough
examination by Ms Diana Ellis, Counsel for Ferdinand Nahimana, that she eventually revealed
the existence of microfiches held by the US Department of State. She also explained that the
material was the outcome of a microfilming project undertaken on behalf of the Tribunal by the
US government in order to preserve the files that were in the possession of the Office of the
Prosecutor as of July 1995.

45. In his testimony in the trial of Laurent Semanza, on 18 April 2001, and in the Media trial,
on 11 March 2002, a former OTP investigator, Kaiser Razvi, also mentioned some 220 sound
tapes recorded by the US State Department on behalf of OTP. The recorded material originated
from the archives of the Secretariat of the RPF Political Bureau in Kigali, the Rwandan News
Agency and the Ministry of Information in Kigali, while other tapes were obtained from
individuals. In response to a question from Mr John Floyd who wondered why several recordings
were inexplicably missing, Kaiser Razvi stated candidly that: “the missing tapes had been
removed from the list tendered because, either the investigators had found out that they were not
RTLM tapes, or they were not relevant to the case at hand, given that the according to the
Prosecution case it was RTLM that instigated and fuelled the 1994 genocide in Rwanda.”’*

46. Coming under pressure as a result of the inadvertent revelations made by its witnesses,
Alison Des Forges and Kaiser Razvi, the Prosecution finally admitted’ ® that it had in its custody
27,755 pages of documents and 14 reels of microfiche that it had recently received from the “US

*" Transcript, 12 March 2002 in the Media case - ICTR-99-32-T. [reference not found]
*Free translation by translator
*® Transcript, 25 September 2002, Medi trial - ICTR-99-52-T.

DII10-0172 (E) 15

| Translation certified by LSS, ICTR |




The prosecutor ¢. Edouard Karemera, Case No. [CTR-98-44-T 21 May 2010

5371+

Deputy Crimes Ambassador”™® in Arusha. The reels were digitized and copied on four CD-
ROMSs. On 16 September 2002, the Prosecutor yielded to pressure from the Defence and
disclosed the “summaries”of broadcasts from Radio Muhabura, Radio RTLM and Radio
Rwanda, which were 1n his possession.

47. Rather than allow the Defence unrestricted access to this mine of information availed to
the Tribunal by the United States, the Prosecutor devised yet another scheme to shield some
documents from examination by the Defence. He hired a Rwandan expert named Dr Mathias
Ruzindana who, at the time, was apparently working with the Tribunal and tasked him to select
from the said documents those that were not to be disclosed to the Defence. Subsequently,
pursuant to Rule 66(C), the Prosecutor filed a motion requesting the Chamber to exclude the
documents selected by Dr Mathias Ruzindana from inspection. The motion was granted in part
The finding made by Trial Chamber I in the assessment of documents to be excluded from
disclosure to or inspection by the Defence in the Media case evidences the existence of the said
recordings. However, this decision is not binding on this Chamber, as it should make its own
assessment.

48.  Since it has not had any access to said documents which are in the control and custody of
the Prosecutor, Edovard Karemera’s Defence cannot but emphasize their clear relevance to its
case, as they bear an obvious link with the Radio Muhabura recordings which the Defence is
struggling to have disclosure of. On the strength of the revelations made by Alison Des Forges
and Kaiser Razvi, the Defence believes that the OTP which, it should be underscored, is a [sic],
is in possession of about 230 hours of recordings of Radio Muhabura broadcasts

2.5. Divisive and false propaganda by Radio Muhabura is a recurrent issue at trials
before the ICTR that grounds the motion for the disclosure of recordings of its broadcasts

49.  Inresponse to a question from Ms Diana Ellis, Defence witness code-named number 12
to protect his identity testified that: “The RPF's ideology was ethnicist, as the CRT had identified
it, and broadcast anti-democratic propaganda in order to take power, inviting the population to
rise against the established power and justifying thereby its war, "'

50.  In the joint tnal of the préfer of Kibuye, Clément Kayishema, and businessman Obed
Ruzindana, two Defence witnesses explained that Tutsis who had come from all over assembled
at Bisesero because “the RPF Radio Muhabura had encouraged them to seek refuge there."**

51.  Alison Des Forges corroborates their testimonies in her account of her interviews with
Tutsi survivors of the Bisesero killings: “We fled to the hill because it was high and we could see
the attackers coming. [...] Others recalled that Bisesero had been an important site for defense

** This generous Ambassador at large was the Prosecution counsel in the Akayesu trial, Richard Prosper.

* Decision rendered on 25 October 2002 in The Prosecutor v. Ferdinand Nahimana et al.

*! Transcript, 25 October 2002, Media case - ICTR-99-52-T, p. 40.

* Report by J.J. Dushimiyimana of Hirondelle news agency aired over BBC-Kinyarwanda on 20 May 1998 in
Arusha: “Radio Muhabura ya FPR yashishikarife abatutsi guteranira mu Bisesero”.

*Translator’s note: free translation because the reference is available only in Kinyarwanda

DIIT10-0172 (E) 16

| Translation certified by LSS, ICTR |




The prosecutor c. Edouard Karemera, Case No. ICTR-98-44-T 21 May 2010

539 &

at the time of the 1959 revolution, a consideration which determined the choice of site for people
in other prefectures as well. According lo some witnesses, Radio Muhabura encouraged Tutsi to
assemble at Bisesero.”® The same accounts were given by other Tutsi survivors to Rakiya
Omar who recounted them in Resisting Genocide, April-June 1994, page 17.

5. Defence Witness for Casimir Bizimungu, former ambassador of the Kingdom of Belgium
to Kigali, Johann Swinnen, testificd on 7 May 2008 and stated the following: “Radio
Muhabura, the RPF radio, broadcast hate speech and made statements that were not conducive
to the implementation of the Arusha peace accords. He took it up on one occasion with Kagame
in Mulindi”.

53, Ambassador Johann Swinnen's testimony is corroborated by his compatriot Captain De
Cuyper, intelligence officer (S2) in Kibat 2. In a report dated 22 March 1994, the Belgian officer
wrote as follow: “the political programmes of the Voice of the RPI (Radio Muhabura) have, for
some time now. been broadcasting only RPF war songs and airing reports that fuel suspicion. i

54, General Augustin Ndindiliyimana, testifying at his trial, castigated the divisive tactics of
Radio Muhabura in its broadcast of 21 April 1994. Speaking over Radio Rwanda on 22 April
1994, he dispelled rumours peddled by the misleading RPF propaganda and misinformation aired
the day before over Radio Muhabura that he and other officers from the south had been murdered
by their comrades of the north.

55, In Karemera et al., ICTR 98-44-T, at least 10 Defence witnesses testified about Radio
Muhabura programmes, thereby unequivocally confirming that the radio had indeed existed and
that its broadcasts could be received in Kibuye, including Bisesero. The witnesses include:

& Mathias Hitiyaremye: transcript of 15 July 2008, page 54
& LSP: transcript of 10 July 2008, page 19

& UKL: transcript of 16 July 2008, pages 25 and 26

& ETK: transcript of 11 November 2008, pages 31 and 32

& RTM: transcript of 12 November 2008, pages 48, 49 and 61
& BWW: transcript of 24 March 2009, page 30

& XWZ: transcript of 25 March 2009, pages 15 and 16

@ ECU: transcript of March 2009, pages 54, 59 and 60

8

UOW: transcript of 25 March 2009, pages 28 and 29

B HRW/FIDH: Leave None to Tell the Story (1999), Editions Karthala, p. 218.
* Inteiligence Report by Captain De Cuyper, 22 March 1994.

DI 10-0172 (E) 17

[Translation certified by LSS, ICTR |




The prosecutor ¢. Edouard Karemera, Case No. ICTR-98-44-T 21 May 2010

& EPJ: transcript of 31 March 2009, page 70 b 3 q / é(c{j

56. Although their testimonies contradict, in every respect, the denials of Prosecution
Witness GK and the allegations of Prosecution Witnesses AMM, AMN and AMOQO, the
Prosecution failed to test their credibility on this specific point. However, the Defence would not
like to delude itself by inferring that the Prosecutor agrees with its stance on this point. That is
why. to avoid taking unnecessary risks, Edouard Karemera’s Defence demands full access to
recordings of Radio Muhabura broadcasts heard before and after the events of April to July 1994,
with a view to gathering material that will be used to bolster the testimony of its witnesses.

57.  In his testimony, Accused Edouard Karemera laid much emphasis on the damaging role
of Radio Muhabura in exacerbating ethnic tension and chaos that contributed to the killings. He
tendered long excerpts of publications®, including an excerpt from exhibit (P.274*), to rebut the
Prosecution’s theory denying the reality of covert squads and RPF infiltrators, as well as the
havoc they wreaked in tandem with the divisive propaganda peddled by Radio Muhabura, to
destroy Rwanda. Edouard Karemera maintains that Radio Muhabura and the covert squads of the
RPF were the main vectors used by the RPF to sow the chaos which triggered the killings that
gripped the country, including Bisesero.

58.  Disregarding this submission and the last Defence request for access to Radio Muhabura
recordings, the Prosecution merely responded with a polite, albeit embarrassed, silence. Because
on this specific point, the Accused, Edouard Karemera, was very clear in his testimony of 25, 26
and 28 May 2009,

59.  In response to a question from the Prosecutor on 25 May 2009, he testified as follows:
“And then, Counsel for the Prosecution, Radio Muhabura, which broadcast in Karongi. {...] And
Radio Muhabura had congratulated the bourgmestres of the communes of Gishyita and
Rwamatamu, as you know, congratulating them for having sent many fighters from its ranks. If
you had not refused access 1o the recordings of Radio Muhabura programmes to us, I would
have been able to prove a long time ago to you that Bisesero was, indeed, the area where the
RPF sugyporters in the enemy zone would regroup. By enemy zone, I mean the governmental

zone.”

60. On 26 May 2009, he reiterated the same concern to the Chamber in the following terms:
“I don't want to accuse him for having denied me access to recordings of the Muhabura radio,
but he knows that during those events you had Radio Rwanda, Radio Muhabura and RTLM. All
the documents that I've been given are transcripts from Radio Rwanda, Radio RTLM, never from
Radio Muhabura. Really, to be candid, look at me straight in the eves. Can you tell me that there
was nothing recorded from Radio Muhabura? Straight in the eye of the Bench, can you state that
in your investigations you never asked yourself that question? ™

* Refers specifically to Romeo Dallaire’s book, Shake Hands with the Devil and Abdul Ruzibiza’s “Rwanda:
Histoire secréte du génocide”,

“« Drame rwandais . Les aveux accablants des chefs de la Mission d'Assistance des Nations Unies au Rwanda ~
Editions Source du Nif, published in 2007 by Edouard Karemera,

* Transcript, 25 May 2009, p. 40.

* Transeript, 26 May 2009, p. 41.

DII10-0172 (E) 18

| Translation certified by LSS, ICTR |




The prosecutor ¢, Edouard Karemera, Case No. ICTR-98-44-T 21 May 2010

52915

6l. On 28 May 2009, Edouard Karemera indicated that: "On the 11th May 1994,
Radio Muhabura, broadcast the entire day -- broadcast congratulations and songs promoting
the Rwandan patriotic army’s bravery and encouragements. As usual, these programmes were
interspersed with information and commentaries. On that day, Radio Muhabura broadcast
information according to which the RPF high command had ended the genocide of the Tutsis
and that UNO forces were no longer needed to ensure humanitarian missions - rather, "were
no longer necessary -- were necessary only to ensure humanitarian mission. In other words, they
could be considered as enemy forces.”” And, he concluded by making the following observation
to the Prosecutor, who chose not to respond, probably for want of a convincing answer:
“Mr. Prosecutor, this is the 11th of May. According to the RPF, the genocide is finished or, more
exactly, the genocide has been stopped. And I, who came into government on 25 of May, who
Jfought tooth and nail not to abandon the people who were on the streets, you have the courage io
state what you stated, which I dare not repeat. »30

62.  In the face of insistent and well grounded calls from the Defence to access recordings of
Radio Muhabura programmes, the Prosecutor initially opted for a polite stance, but after the
disclosure to the Defence of the famous CD containing unusable and unwanted material, he
became deliberately malicious. This clearly closes the door on a discussion that should enlighten
the Chamber on the role of Radio Muhabura and RPF infiltrators in the Bisesero killings. These
documents are undeniably relevant to the case. Edouard Karemera’s Defence believes it is
entitled to access them. The Chamber’s intervention is required to safeguard the fairness of the
trial and the interests of justice.

III. LEGAL SUBMISSIONS

3.1, The main legal provisions applicable to the motion

63.  Article 28 of the ICTR Statute provides that: “States shall cooperate with the
International Criminal Tribunal for Rwanda [ ...J. States shall comply without undue delay with
any request for assistance or an order issued by a Trial Chamber, including [...] the taking of
testimony and the production of evidence”.

64.  Rule 66(B) of the Rules of Procedure and Evidence is worded as follows: “At the request
of the Defence, the Prosecutor shall, subject to Sub-Rule (C), permit the Defence to inspect any
books, documents, photographs and tangible objects in his custody or control, which are
material to the preparation of the defence, or are intended for use by the Prosecutor as evidence
at trial or were obtained from or belonged to the accused”. The letter dated 27 January 2004,
submitted in response to a request made by the Accused in his letter of 30 October 2003, was
deemed unsatisfactory.

4 Transcript, 28 May 2009, p. 28.
% Transcript, 28 May 2009, pp. 28 and 29.

DIN0-0172 (E) 19

| Translation certified by LSS, ICTR |




The prosecutor ¢. Edouard Karemera Case No. ICTR-98-44-T 21 May 2010

5241

65. Rule 68 goes further and states that: “The Prosecutor shall, as soon as practicable,
disclose to the Defence any material, which in the actual knowledge of the Prosecutor may
suggest the innocence or mitigate the guilt of the accused or affect the credibility of Prosecution
evidence”. The Prosecutor vehemently opposed the Defence Motion filed on 17 December 2005.

66.  Edouard Karemera’s Defence files this motion, to seek remedy for the prejudice he has
suffered as a result of the violation of the aforementioned provisions, in the hope that it will
please this Trial Chamber to take appropriate action to safeguard the fairness of the trial and the
interests of justice.

The Tribunal’s jurisprudence regarding the disclosure of materials by the Prosecutor

67.  In his Brief dated 4 December 2009, the Prosecutor appropriately recalls the need to
make a distinction between his obligations under Rule 66(B) on the one hand, and under Rules
66(A) and 68(B)’' on the other hand. To buttress his argument according to which disclosure
pursuant to Rules 66(A) and 68(B) differs from inspection as provided for in Rule 66(B), he
quotes the following extract of this Trial Chamber’s decision: “Rule 66(B) affords the defence
the right fo inspect relevant documents. Upon inspection, the defence may make all copies of
documents it deems relevant fo its preparation. If the Prosecutor opposes the copying of specific
documents, the defence may seize the Chamber for a ruling on the issue. 32 Edouard Karemera’s
Defence takes cognizance of this felicitous suggestion by the Prosecutor and observes, with
much regret, that the Prosecutor not only refused to disclose to it recordings of Radio Muhabura
broadcasts, which were nevertheless identified as such, but also denied it their inspection.

68.  The Prosecutor pretends to be unaware that, since 2000 Trial Chamber 11 ordered™ the
inspection and disclosure of the sound recordings, transcripts and notes relating to broadcasts
made by Radic Muhabura between 1 January and 31 December1994.

In his reply quoted in the same decision, the Prosecutor merely contended that “she [sic] is not
bound to disclose material that may not be lendered during the trial.'” Therefore, the
Prosecutor in actually in possession of these documents but does not deem it fit to disclose them.

69.  The Tribunal’s settled case law actually states that “rhe disclosure to the Defence of
evidence which in any way tends to suggest the innocence or mitigate the guilt of the accused is
one of the most onerous responsibilities of the Prosecution and shall be interpreted broadly since
it is essential to a fair trial ">

70.  In a relatively more recent decision rendered in Ndindiliyimana, the Chamber further
explained, with respect to disclosure under Rules 66(A) and 68, that “[A4]s a rule of disclosure,

*! Prosecutor’s Response to Joseph Nzirorera’s Application for Certification to Appeal the Decision on 27" Rule 66
Violation, para, 135.

*2 Decision, 29 September 2003, The Prosecutor v. Karemera et al., VOTR-98-44-T, para. 15.

* Decision, 1 November 2000, The Prosecutor v. Pauline Nyiramasuhuko and Arsene Shalom Ntahobali,
ICTR-97-21.

** Ibid. p. 6, para. 21.

3 Decision, 5 February 2008, The Prosecutor v. Karemera et al., ICTR-98-44-T, para. 18,

DII110-0172 (E) 20

| Translation certified by LSS, ICTR |




The prosecutor ¢. Edonard Karemera, Case No. ICTR-98-44-T 21 May 2010

53913

the provision in Rule 68 impose a categorical obligation on the Prosecution which is not subject
to a balancing test. The Prosecution therefore cannol refrain from disclosing exculpatory
material on the ground that the document also includes material that incriminates the
Accused. ¢

71.  In the same Decision of 22 September 2008, the Trial Chamber in Ndindiliyimana et
al. found that the obligation to disclose exculpatory material is central to the fairness of a trial. It
took the opportunity offered by that decision to recall the Chamber’s position in this regard:
“According to the Appeals Chamber, the obligation to disclose exculpatory material under Rule
68(A) is of positive and continuing nature, notwithstanding the public or confidential character
of the material. In discharging its obligation under Rule 68(A), the Prosecutor will be presumed
to be acting in good faith, unless the moving party adduces “prima facie” evidence proving
otherwise ™’

72. The requirements to be met by an accused bringing a motion based on a breach by the
Prosecutor of his obligations under Rule 66(A) and Rule 68 were recalled in paragraph 13 of the
Decision of 22 September 2008 in The Prosecutor v. Ndindiliyimana et al., and in paragraph 5 of
the Decision of S February 2008 in The Prosecutor v. Karemera et al., ICTR-98-44-T. These
requirements are three-tiered.

73. The accused who seeks to demonstrate that the Prosecutor failed 1o meet his disclosure
obligations must’®;

%+ identify the material sought;

% satisfy the Chamber on a prima facie basis of the Prosecutor’s custody and
control of the requested material,

L7

% satisfy the Chamber on a prima facie basis of the exculpatory or potentially
exculpatory character of the requested material.

74. It falls to the Prosecutor, under paragraph 5 of the Decision of 5 February 2008, to
determine in the first instance, which material, pursuant to Rule 68(A), could exculpate the
accused, mainly on the basis of facts. After recalling the obligations of the Prosecutor and the
requirements to be met by the Accused, all that needs to be done now is to verify whether the
factual and legal submissions made in the instant motion meet the standard set by the Tribunal’s
relevant case law.

5% Decision, 22 September 2008, The Prosecutor v. Ndindilivimana et al., ICTR-00-56-T, para. 10.
7 Decision, 22 September 2008, The Prosecutor v. Ndindiliyimana et al., ICTR-00-56-T, para. 12,
* Decision, 5 February 2008, The Prosecutor v. Karemera et al., ICTR-98-44-T, para, 5.

DII10-0172 (E) 21

[ Translation certified by LSS, ICTR |




The prosecutor ¢. Edovard Karemera, Case No. JCTR-98-44-T 21 May 2010

HIY 1L

33 The motion complies with the lepal requirements and the Tribunal’s
jurisprudence on disclosure

75.  The requested documents are clearly identified. They are recordings of Radio Muhabura
programmes from 1 January to 31 July 1994, specifically. Radio Muhabura used to broadcast
everyday™ at the times specified in paragraph 18 of this motion. In Annex II to this motion,
Fdouard Karemera, gives an updated list of programmes for which recordings had already been
sought in his letter of 12 January 2010. The Defence cannot give further details on the content of
the programmes owing to their volume and the time that has elapsed. However, an effort has
been made to give the Chamber an idea of the content by concisely stating the subject matter of
some programmes®’ broadcast on specific dates, as illustrated hereunder:

¢ Following the killings of the Bagogwe in the Préfectures of Ruhengeri and
Gisenyi in January 1993, on 30 Janvary 1993, Radio Muhabura broadcast the
following message in English: “The Kigali regime has now embarked on
genocide, destruction and looting of people’s property. There is concrete
evidence to [sic] this. Killings have systematically been perpetrated in
communes (...) The Rwandan army and other security organs are merely
looking on as these massacres are committed.”®'

¢ In a programme broadcast on 19 November 1993 at 1815 GMT in French
over Radio Muhabura, the RPF shifted blame as usual by claiming that the
MRND opposed elections and the establishment of broad-based national
transition institutions.®

¢  On the same day, Radio Muhabura pinned the murder of MRND officials
in Kirambo sous-préfecture on the MRND, although the RPF had actually
committed the murders.

* Ina programme broadcast on 23 February 1994 in English at 19:30 GMT,
Radio Muhabura manipulated the audience by taking advantage of an event
that occurred in Gatsata (in the outskirts of Kigali) to accuse the MRND of
having attempted to eliminate RPF leaders invited to Kigali by UNAMIR.%

e From 13 April 1994, Radio Muhabura aired calls to RPF supporters to
assemble at Bisesero and put up resistance until the arrival of reinforcements.
From 16 April 1994, it started to report and comment on the number of persons
killed at roadblocks and in various parts of the FAR-controlled zone.**

** The broadcast languages were English, Kinyarwanda, French and Swahili,

5 See paras. 4, 6, 15 to 22, 44, 45, 47, 49, 50, 54, 56 and 70.

5! Radio Muhabura (English), 0030 GMT, 30 January 1993, “Kigali regime continues with massacres”, BBC
Summary of World Broadcasts, 2 February 1993,

¢ Radio Muhabura, 1815 GMT, 19 November 1993, FBIS AFR, ABIDIAN IV; French.

% Radio Muhabura, 1930 GMT, 23 February 1994, FBIS AFR, ABIDJAN 1V; English

¢ Radio Muhabura, 16 April 1994, 1815 GMT; FBIS-AFR-94-074.

DII10-0172 (E) 22

| Translation certified by LSS, ICTR |




The prosecutor c. Edouard Karemera, Case No. [CTR-98-44-T 21 May 2010

529 (|

e In the programme of 17 April 1994 broadcast at 1815 GMT in English,
Radio Muhabura announced that the préfectures of Gitarama, Butare,
Gikongoro and Kibuye had also witnessed killings as had the capital, Kigali. It
was from 17 April 1994 that Radio Muhabura invariably used the term
genocide to characterize the prevailing killings in Rwanda in the following
terms: “The world must not and should not forget the genocide that is being
perpetrated in Rwanda today”. This set the ball rolling. Thereafter, this RPF
message was echoed by the media, in NGOs and in political speeches made by
political figures.>

e In its programmes of 20 to 21 April 1994, Radio Muhabura repeatedly
announced the murder of General Augustin Ndindiliyimana and other officers
from the south by their comrades from the north of the country. Tts objective
was to further divide the Rwandan Armed Forces. The Chief of Staff of the
Gendarmerie made no mistake. On 22 April 1994, General Ndindiliyimana
dispelled that misinformation in a lengthy intervention on Radio Rwanda.®

¢ In its programme broadcast on 30 Apri! 1994 at 10:40 GMT in French,
Radio Muhabura peddled intense propaganda that was subsequently echoed by
the ICTR Prosecutor on the basis of the report by the famous international fact-
finding commission on human rights violations in Rwanda. It falsely accused
the leadership of MRND and CDR of masterminding the genocide. According
to Radie Muhabura, the political extermination plan had been uncovered long
before the conclusion of the Arusha accords on 4 August 1993 by various
domestic and foreign sources.”” And in the end, it blamed the international
community for failing to take the requisite measures to prevent its execution.

e In its broadcasts of 11 May 1994, Radio Muhabura repeatedly aired the
statement from the RPF High Command announcing that its brave soldiers had
ended the genocide, and consequently, the purpose for the deployment of 5,500
UNAMIR I troops decided on 21 April 1994 by the Security Council® was
defeated.

¢ Radio Muhabura programmes continued until the RPF declared victory. To
boost the morale of covert squads and other RPF supporters in FAR-controlled

% Subsequent references to the term “genocide™ were made in the following sequence: RPF(17April 1994), Human
Rights Watch (19 April 1994), New York Times (25 April 1994), Pope John Paul 11 (27 April 1994), U.S,
Committee for Refugees (2 May 1994) and Boutros-Boutros Ghali (4 May 1994).

% Transcript, 27 May 2009, pp. 69 and 70, in Karemera et al., ICTR-98-44-T. Also see Ndindiliyimana et al.,
ICTR-00-56-T, Transcript, 18 June 2008, pp. 13 to 16.

%7 Radio Muhabura, 1040 GMT, 30 April 1993, FBIS AFR, ABIDJAN 1V; French

88 Radio Muhabura, 11 May 1994, UNAMIR; “On 11 May, Radio Muhabura, the voice of the RPF, continued to
announce thai “the genocide was fafreadyf over”. Also sce HRW/FIDH, Leave None to tell the Siory, p. 816,

DIl10-0172 (E) 23

[ Translation certified by LSS, ICTR |




The prosecutor c. Edonard Karvemera, Case No, ICTR-98-44-T 21 May 2010

52910

areas, including Bisesero, Radio Muhabura continued is misinformation
campaign, claiming that the arrival of reinforcements was imminent. It is
appropriate, at this juncture, to recall the unchallenged testimony of Lieutenant
Abdul Ruzibiza who accused General Paul Kagame of having formally
forbidden his military commanders from going to the rescue of his supporters
in the government-controlled area.”’

76. The Defence made efforts to establish a prima facie case that, in the course of his
investigations, the Prosecutor had accessed various records and is surely in possession of
recordings of some programmes, if he does not have all of them in his control. That is the purport
of paragraphs 28 to 40 and 47 of the instant motion.

77.  Prima facie evidence to satisfy the Chamber that the said recordings suggests the
innocence of the accused or is potentially exculpatory was also tendered in paragraphs 14 to 27,
50 to 56 and 59 to 61 of the instant motion. The Defence draws the atiention of the Chamber to
the fact that this material will help to buttress its case in rebuttal of the allegations set forth in
paragraphs 60, 61, 64.3 and 65 of the Indictment.

78. The Chamber may be minded to give credit to the Prosecutor for his good faith, The
Detence submits that it actually has no cause to challenge a core principle such as the good faith
of parties in the administration of justice. However, as the moving party in this proceeding, it
wishes to draw attention to the impressive number of applications that this Chamber has had to
decide.”® In fact, the Prosecutor’s violation of his disclosure obligations has been so often
deplored in trials before this Tribunal that it becomes difficult to trust his good faith. In this
regard, it suffices to refer to the position recently adopted by Trial Chamber II in Ndindiliyimana
et al.

79.  In that case, the judges were so scandalized by the conduct of the Prosecutor that they
were forced to take the following severe measure: “The Chamber issues a reprimand o the
Prosecutor of the ICTR in respect of the Prosecution’s lack of diligence in the disclosure of
exculpatory material in this case and reminds the Prosecution of its responsibility as ministers of
Justice to assist the Chamber discover the truth about allegations in the Indictment and to do
Justice to the international community, the victims and the accused. The Prosecution must always
exercise the highest standards of integrity and care in discharging its obligations. 7t

80. Accused Edouard Karemera is convinced that, in his own trial, the Prosecution did not
always observe “the highest standards of integrity and care in discharging its obligations”. For
instance, he deems it necessary to cite the two cases' which scandalized him most. He relies on

% Abdul Ruzibiza, “Rwanda, I'histoire secréte”, Editions Panama (2005), pp. 347, 348 and 351.

™ At the sole request of Accused Joseph Nzirorera, this Trial Chamber received more than 44 notices of appeal,
including 27 on the violation of Rule 66 and 17 on the violation of Rule 68.

"' The body of the Decision of 22 September 2008 in The Prosecutor v. Augustin Ndindiliyimana, Case

No. ICTR-00-56-T.

™ The Prosecutor concealed the material of the judicial record of Prosecution Witness AMO and attempted to
ambush him with the famous draft of the letter that Préfet Kayishema never sent to him.

DIIN0-0172 (E) 24

[ Translation certified by LSS, ICTR |




The prosecutor c. Edonard Karemera, Case No. ICTR-98-44-T 21 May 2010

52909

the arguments made in paragraphs 36, 37, 41 and 57 of this motion to state that the Prosecutor
wilfully denied him access to recordings of Radio Muhabura programmes.

81.  The Prosecutor does not really care much about his “responsibility as minister of justice
to assist the Chamber discover the truth about allegations in the Indictment”. Otherwise, he
would not so strenuously object to the Defence proposal to litigate the impact of the war, the
destructive role of RPF propaganda peddled over Radio Muhabura and the havoc wreaked by the
covert squads and other infiltrators of the RPF operating throughout the country, and in the
Bisesero area, in particular.

82.  Having fulfilled all the requirements, Edouard Karemera’s Defence respectfully prays the
Chamber to:

¢ (rant its motion and find it well grounded,;

e Order the Prosecutor to disclose or, in the alternative, allow the Defence to
inspect all the recordings of Radio Muhabura broadcasts in his custody,
especially those mentioned in Annex II of this motion.

Respectfully submitted
[signed]

Moussa Félix Sow
Co-counsel
Annexure I and 11

DII0-0172 (E) 25

| Translation certified by LSS, ICTR |




